Verksamhetsberättelse 2022

Verksamhetsberättelse för 2022

Odlarföreningen Dränggråten

Styrelsens sammansättning

Vid sammanträde den 17 mars 2022 konstituerade sig styrelsen enligt följande:

Ordförande (vald av årsmötet): Torolf Lönnerholm
Kassör: Birger Eriksson
Sekreterare: Anna Johansson
Ansvarig för uthyrning av odlingslotter och skötselfrågor: Chiara Rasi
Studieorganisatör: Gerd Persson
Ansvarig för hemsidan: Emilia Lalander
Materialvårdare: Behroz Taei

Till firmatecknare utsågs kassören och ordföranden

Övriga funktionärer

Revisorer: Torbjörn Thelander och Erik Ågren
Revisorssuppleant: Karin Ek

Styrelsens arbete

Föreningens årsmöte hölls de 17 mars, vilket var endast några veckor senare än vad som varit brukligt, då coronapandemin verkade vara i avtagande. Styrelsen har under året hållit 7 protokollförda styrelsemöten. Styrelsens engagemang i förbundet och regionen m.m. har fortsatt varit betydande om än något mindre än tidigare år, främst genom Gerd Persson som har haft uppdrag i såväl förbundet som Nordöstra regionen samt föreningen Upplandsbygd Lokalt Ledd Utveckling.

Vildsvinsfonden

Påhälsningar av vildsvin verkar inte ha förekommit under året och enligt kontaktade jägare kan förekomst av salmonella hos vildsvinen reducerat föryngringen i stammen. Vid årsmötet beslutades om uttag av en avgift om hundra kronor per odlingslott. Därigenom finns ett belopp om drygt 2000 kronor för åtgärder mot vildsvin. Fonden bedöms nu inte behöva ytterligare tillskott av medel.

Gemensam arbetsdag

Den 22 maj hölls gemensam arbetsdag för föreningens medlemmar som ett ganska nytt inslag i föreningens verksamhet. Under dagen utfördes mycket arbete med såväl förrådshuset som inom odlingsområdet. Antalet uppgifter räckte inte riktigt till för alla villiga händer. Efter arbetspasset serverades mycket uppskattad, vällagad mat - av Anna Johansson med medhjälpare - anpassad för både vuxna och barn. Uppslutningen av medlemmar var mycket god – ett 40-tal tecknade på uppsatta listor - och visade att detta var ett arrangemang som bör bli ett stående inslag i föreningens verksamhet.

Odlingslotter

Eftersom efterfrågan på odlingslotter varit stor lät förening även detta år ta i bruk ett tiotal nya odlingslotter. Samtliga lotter fick brukare. Ytterligare lotter torde inte kunna tas i bruk. Fortfarande finns kö av nya odlare men den består av enstaka personer. Så länge det finns kö kommer inte ges möjlighet att teckna kontrakt för extra lott. Dessutom kommer det fortsättningsvis krävas av en ny odlare att man är skriven i Knivsta kommun.

Inspektioner

Inspektioner genomfördes av odlingslotterna dels I början av odlingsåret dels i senare delen av sommaren. Den tidiga inspektionen ledde till att svagt brukade lotter kunde övertas av nya odlare innan lotterna blev alltför igenväxta av ogräs. Även den senare inspektionen ledde till byten av odlare.

Förrådshuset

Föreningens jordfräsar avlägsnades då de ständigt gick sönder. Möjligheten att låna handredskap nyttjas mycket av medlemmarna varför slitaget blir rätt betydande. Tyvärr lämnas besked om trasiga/defekta redskap ännu inte helt tillfredsställande. Behovet av att ersätta redskap verkar bli större. Tydliga instruktioner för maskinerna i förrådet finns bara till viss del. Lånet från Koloniträdgårdsförbundet för huset blev slutamorterat. I anslutning till förrådet ställdes ett s.k. gåvobord upp, på vilket odlare kan lägga överskott av
grönsaker m.m. och som skänks till andra intresserade personer.

Studiecirkel

En studiecirkel för odlare i början av sin odlarmöda har hållits av Gerd Persson. Antalet deltagare var 8. Ett planerat besök hos Näsets Gröna – till vilket alla medlemmar i föreningen kunde anmäla sig – fick dock inställas p.g.a. alltför få anmälningar.

Dränggråtens dag

Huvudsyftet med Dränggråtens dag har varit att få nya odlare till föreningen. Nu är det istället viktigt
att behålla medlemmar varför en satsning på gemensamma föreningsdagar är angelägnare. Efter
moget övervägande beslutades därför att ställa in Dränggråtens dag.

Odlingsåret

Odlingsåret kan nog ses som ett av de mest gynnsamma under föreningens historia. Även under den varmaste perioden kom nästan tillräckliga mängder nederbörd. Inga frostnätter på försommaren och inga tidiga dito nätter på höstkanten. Första hårda frosten inföll mellan 12 och 13 oktober. Det blev m.a.o. en lång växtsäsong. En del fick dock bekymmer med ruttnande potatis (brunröta). Och tyvärr verkar sorkarna trivas allt bättre inom området.

Medlemsantal

Antalet medlemmar har vuxit till 55. Antalet odlade lotter uppgick till 69.

Medlemsavgifter

Medlemsavgiften för en hel lott var oförändrat 375 kronor och för en halv lott 270 kronor. En hel extra lott kostade 225 kronor och en halv extra lott kostade 120 kronor. Avgiften för gräsklippning m.m. uppgick till 100 kronor per medlem och avgiften till vildsvinsfonden till 100 kronor per odlingslott.

Knivsta 15 januari 2023