Verksamhetsberättelse 2018

Verksamhetsberättelse för 2018

Odlarföreningen Dränggråten

Styrelsens sammansättning

Vid sammanträde den 1 mars 2018 konstituerade sig styrelsen enligt följande:

Ordförande (vald av årsmötet): Torolf Lönnerholm

Kassör: Birger Eriksson

Ansvarig för studieverksamheten och alternerande sekreterare: Gerd Persson

Alternerande sekreterare: Åsa Westas

Ansvarig för uthyrning av odlingslotter och skötselfrågor: Carola Storm-Bäckstrand

Till firmatecknare utsågs kassören och ordföranden.

Övriga funktionärer

Revisorer: Torbjörn Thelander och Erik Ågren
Revisorssuppleant: Karin Ek

Styrelsens arbete

Föreningens årsmöte hölls den 8 februari. I samband med arbetsdagen 20 maj hölls ett föreningsmöte. Styrelsen har under året hållit 8 protokollförda sammanträden. Styrelsens engagemang i styrelser för regionen, förbundet m.m. har fortsatt varit högt. Föreningen har varit representerad i Nordöstra regionen av Koloniträdgårdsförbundet genom dels Gerd Persson som ledamot i styrelsen dels Torolf Lönnerholm som studieansvarig. Gerd Persson har dessutom varit ledamot av förbundsrådet och ingått i valberedningen. Gerd Persson har vidare representerat Dränggråten i föreningen Upplandsbygd Lokalt Ledd Utveckling. Gerd Persson och Torolf Lönnerholm har deltagit i flera av de besök som skett mellan Nordöstra regionen och olika lokalföreningar i regionen.

Föreningen har besvarat en enkät från Knivsta föreningsråd om vår förenings syn på aktuell situation och förväntningar för komman tre – femårsperiod. Enkätsvaret är avsett att användas som underlag i arbetet med Knivsta kommuns Kultur- och fritidspolitiska program.

Den 8 juli besöktes föreningen av personer från styrelsen i Nordöstra regionen av Koloniträdgårdsförbundet. Personerna från regionen lämnade en mycket positiv rapport om föreningen. Den motion som föreslogs att föreningen skulle lämna till förbundet har inte kunnat ske under året.

Gerd Persson och Torolf Lönnerholm har under året deltagit i studiecirkeln kallad Odlarskolan som organiserades av Koloniträdgårdsförbundet för personer verksamma inom Nordöstra regionen.

Förrådsbyggnaden

Under vintern blåste pappbeklädnaden på taket sönder. Ett tak i röd, korrugerad plåt monterades som ersättning. Byggnaden fick därigenom, förutom större hållbarhet, ett lyft i estisk gestaltning. När ekonomin tillåter ska även hängrännor och stuprör monteras.

Lånet hos Koloniträdgårdsförbundet började amorteras under året.

Övrig skötsel av odlingsområdet

Föreningens medlemmar har i vanlig ordning ansvaret för gräsklippning av gångar och området närmast brukade lotter. P.g.a. av den osedvanligt utdragna värmen under hösten fanns behov av klippning ändå in i oktober. Under den gemensamma arbetsdagen 20 maj utfördes olika underhålls-, renoverings- och rensningsarbeten bl.a. på dåligt brukade lotter. Efter arbetet bjöds på grillad korv.

Vid halvårsskiftet genomfördes en inspektion över odlingslotterna m.m. av styrelsen. Utöver ett meddelande till samtliga medlemmar skickades det ut personligt riktade synpunkter beträffande skötsel m.m. till en handfull medlemmar. Inspektionen visade också att det fanns arbetsuppgifter till en gemensam arbetsdag.

Efter önskemål från föreningen har kommunen ersatt skylten om förbud mot dumpning av naturskräp och trädgårdsavfall vid infarten till området.

Studiecirkel

Även under detta år hölls en studiecirkel med Gerd Persson som cirkelledare. Cirkeln var en fortsättning på den del av cirkeln året innan som avsåg kompostering. Avsikten var att studera olika kompostbehållare och matning av behållare. Cirkeln avslutas under våren 2019. Antalet deltagare var 5 personer.

Dränggråtens dag

Dränggråtens dag arrangerades den 19 augusti och var den 26:e i rad. Vädret var gynnsamt: sol och svaga vindar. Årets tema var Potatis. Bjudrätter var pitepalt och olika sorters mat och fikabröd. Föreningens medlem Patrik Söderman berättade mycket engagerande om bin och biodling. Besökarna fick bl.a. goda råd om hur man kan gynna bin.

Antalet besökare var ungefär som tidigare år dvs ett drygt 60-tal. Konstruktörer av årets tipsrundor var Sara Norden för de små och Torolf Lönnerholm för de vuxna. Samtliga deltagare, ca 50 personer, fick pris!

Odlingsåret

Året var nog ett av de märkligaste vi upplevt. Vinterkylan höll i sig till april månad. Men från maj och hela sommaren rådde ihållande värme med temperaturer mellan 25 och 35 grader dagtid. Men detta till trots inföll en nattfrost natten mellan 5 och 6 juni. Odlare som fått upp potatis, bönor och zucchini fick därför dessa - åtminstone delvis – frostskadade. Sådana grödor blev därigenom försenade i utvecklingen. Under stor del av sommaren rådde också torka varför vattning blev en viktig syssla. I slutet av juli kom dock ett åskväder som gav 44 mm regn på kort tid.

Vegetationssäsongen blev mycket utdragen. Många odlare kunde skörda även rätt känsliga grödor långt in i oktober då hårdare nattfroster uppträdde först i senare delen av november. Snigelangreppen var obetydliga och mördarsniglarna även detta år få. Många grödor mognade tidigt och var av strålande kvalitet. Dill, sallad, bönor, gurkor, rödbetor, zucchini och persilja gick mycket bra. Men det gällde att få fröna att tro, vilket flera odlare hade bekymmer med, bl.a. gällde det morötter och palsternackor. En ny odlarupplevelse var att nya potatisknölar började gro och i sin tur sätta nya knölar. Dessutom satte vissa odlare om potatis och kunde på så viss få två potatisskördar.

Medlemsantal

Föreningen har under året haft 41 betalande medlemmar. 11 nya medlemmar har tillkommit. 10 odlare har slutat. Totalt brukades 60 lotter. Under året har något mycket ovanligt gällt: det här varit kö för att hyra odlingslott. Vid utgången av året hade dock alla intresserade fått en lott. Pga av den stora efterfrågan kan odlare räkna med att få arrendera högst en extra lott.

Medlemsavgifter

Medlemsavgiften höjdes till 375 kronor för ordinarie lott och för extra lott till 175 kronor. Detta för att föreningen ska ha tillräckliga resurser att kunna amortera lånet hos Koloniträdgårdsförbundet. Möjlighet att hyra en halv lott beslutades av årsmötet. Avgiften för en halv lott bestämdes till 250 kronor.

Knivsta 16 januari 2019