Verksamhetsberättelse 2023

Verksamhetsberättelse för 2023

Odlarföreningen Dränggråten


 

Styrelsens sammansättning

Ordförande: Anna Johansson
Kassör & hemsida: Emilia Lalander 
Ansvarig för uthyrning (ledamot 1): Chiara Rasi

Material- och redskapsansvarig (ledamot 2): Behroz Taei

Suppleant: Tarannom Westling

Firmatecknare: kassören och ordförande


Övriga funktionärer

Revisorer, ordinarie: Erik Åberg och Birger Eriksson
Revisorssuppleant: Carina Gustafsson


Styrelsens arbete

Föreningens årsmöte hölls 16 februari 2023.

Anna Johansson valdes till ordförande efter Torolf Lönnerholm, 1 år
Ledamot 1: Chiara Rasi (uthyrningsansvarig), omvaldes på 2 år
Ledamot 2: Behroz Taei (material- & redskapsansvarig) valdes på 2 år
Suppleant 1: Elin Otfors Illiadis valdes på 1 år
Suppleant 2: Lisa Henriksson valdes på 1 år
Suppleant 3: Tarannom Westling valdes på 1 år
Revisorer: Erik Ågren valdes om på 1 år och Birger Eriksson valdes på 1 år
Revisorssuppleant: Carina Gustafsson valdes på 1 år

Under året har suppleanter 1 och 2. Lisa och Elin, lämnat föreningen och därmed också sina uppdrag i styrelsen.


Gemensam arbetsdag

Den 14 maj hölls gemensam arbetsdag för föreningens medlemmar med god uppslutning. Dagen avslutades med varmkorv till barnen samt lunch och fika.

Möjlighet att kunna byta fröer och plantor på arbetsdagen framfördes som önskemål till 2024.


Odlingslotter

Efterfrågan på odlingslotter var fortsatt stor under 2023 och verkar även så bli inför 2024. All brukbar mark inom föreningen är nu tagi bruk. Tyvärr fanns inga möjligheter att öppna upp för befintliga medlemmar att hyra en extra lott så länge det finns en kö till lotter. Alla nya medlemmar måste vara bosatta i Knivsta kommun.


Inspektioner

Förinspektion genomfördes av styrelsen och odlare som inte verkade ha kommit igång med bruk av odlingslotten kontaktades och tillfrågades om de ämnade ha kvar lotten och påmindes om att den måste vara brukad och odling påbörjad till inspektion 1/6.

Vid förinspektion blev det en viss misskommunikation inom styrelsen och vi har dragit lärdom av detta inför kommande säsonger och inspektioner.


Förrådshuset

Har använts flitigt och en del klagomål på att medlemmar inte rapporterar när redskap gått sönder har inkommit. Till arbetsdagen i maj bör tydliga instruktioner sättas upp om hur man rapporterar trasiga redskap.

Material- och redskapsansvarig Behroz har monterat en gummimatta på rampen upp till redskapsboden för att undvika halka vid regn och på leriga dagar. Behroz har även snickrat ihop ett nytt fint gåvobord.


Odlingsåret

Odlingsåret var gynnsamt om än med en något knepig start med ett par riktigt sena frostnätter runt den 7:e juni. Mycket regn under en period och torka och stark värme under en annan. Något kortare växtsäsong i år då första frosten inföll i slutet av september månad. Många rapporterade rekordskörd av potatis och bladgrönsaker.


Medlemsantal

Föreningen har nu 68 medlemmar fördelat på 81 st odlingslotter och 1 st halvlott.


Medlemsavgifter

Medlemsavgiften var 400 kr för en hel lott och 270 kr för en halvlott. En hel extra lott kostade 265 kr och en halv extra lott 135 kr. Avgiften för underhåll uppgick till 100 kr per medlem.